Termín:jav: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
(5 medziľahlých úprav od 3 ďalších používateľov nie je zobrazených) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
− | |||
{{Term | {{Term | ||
|Name=jav | |Name=jav | ||
+ | |Definition=predstava, v ktorej sa nám nejaká vec ukazuje prostredníctvom zmyslového vnímania | ||
+ | |Field=filozofia | ||
+ | |Related terms=poznanie, skúsenosť, empíria | ||
|Synonyms=fenomén | |Synonyms=fenomén | ||
− | |||
− | |||
|Bibliography=Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997. | |Bibliography=Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997. | ||
− | |Context=V užšom zmysle je jav súhrn vlastností a | + | |Translations={{Translation |
− | |Context source= | + | |Language=en |
− | | | + | |Localized form=phenomenon |
− | + | }} | |
− | + | |Acceptability=Odporúčaný | |
− | + | |Context=V užšom zmysle je jav súhrn vlastností a vzťahov nejakého predmetu, ktoré sú nám dané prostredníctvom zmyslového nazerania, bezprostrednej skúsenosti – v dialektickom protiklade k podstate. Jav zahrnuje tak nepodstatné, to znamená jednotlivé, náhodné, premenlivé, ako aj podstatné, to znamená všeobecné, nevyhnutné, relatívne, stále; obe súčasti treba od seba odlíšiť pomocou ďalšej myšlienkovej analýzy, čím poznanie preniká od javu k podstate. | |
− | |Comment= | + | |Context source=Filozofia a prírodné vedy. Bratislava: Pravda 1987. |
− | + | |URL=https://sk.wikipedia.org/wiki/Jav | |
+ | |Comment=Už starí grécki filozofi si uvedomovali, že zmyslami nepoznávame samy veci, ale iba ich javy. Podľa Kanta poznávame iba javy, pričom veci osebe ostávajú nepoznateľné. Naproti tomu Hegel vidí v jave prejav samej podstaty veci, ku ktorej v myslení postupne dospievame. Fenomenológia začína svoje skúmania obmedzením sa na fenomény v našom vedomí. | ||
}} | }} | ||
− | [[Kategória: | + | [[Kategória:Filozofia]] |
[[Kategória:Epistemológia]] | [[Kategória:Epistemológia]] |
Aktuálna revízia z 15:25, 16. apríl 2020
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | filozofia |
Definícia: | predstava, v ktorej sa nám nejaká vec ukazuje prostredníctvom zmyslového vnímania |
Zdroj: | Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997. |
Kontext: | V užšom zmysle je jav súhrn vlastností a vzťahov nejakého predmetu, ktoré sú nám dané prostredníctvom zmyslového nazerania, bezprostrednej skúsenosti – v dialektickom protiklade k podstate. Jav zahrnuje tak nepodstatné, to znamená jednotlivé, náhodné, premenlivé, ako aj podstatné, to znamená všeobecné, nevyhnutné, relatívne, stále; obe súčasti treba od seba odlíšiť pomocou ďalšej myšlienkovej analýzy, čím poznanie preniká od javu k podstate. |
Zdroj kontextu: | Filozofia a prírodné vedy. Bratislava: Pravda 1987. |
Synonymum: | fenomén |
Príbuzné termíny: | poznanie, skúsenosť, empíria |
Cudzojazyčný ekvivalent: | en: phenomenon |
Poznámka: | Už starí grécki filozofi si uvedomovali, že zmyslami nepoznávame samy veci, ale iba ich javy. Podľa Kanta poznávame iba javy, pričom veci osebe ostávajú nepoznateľné. Naproti tomu Hegel vidí v jave prejav samej podstaty veci, ku ktorej v myslení postupne dospievame. Fenomenológia začína svoje skúmania obmedzením sa na fenomény v našom vedomí. |
URL: | https://sk.wikipedia.org/wiki/Jav |