Termín:čítanie: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
(Premenovanie referencií s indexom)
 
Riadok 2: Riadok 2:
 
|Name=čítanie
 
|Name=čítanie
 
|Definition=vnímanie [[Term:text|textu]], písaného, resp. vydaného [[Term:tlač|tlačou]], podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie
 
|Definition=vnímanie [[Term:text|textu]], písaného, resp. vydaného [[Term:tlač|tlačou]], podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie
|Localized definitions=
 
 
|Field=komunikácia
 
|Field=komunikácia
|Localized fields=
 
 
|Related terms=čitateľ¹, preferované čítanie, čítanie mýtu
 
|Related terms=čitateľ¹, preferované čítanie, čítanie mýtu
|Synonyms=
+
|Bibliography=Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž. Bratislava: Literárne informačné centrum 2011.
|Bibliography=Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž, Bratislava: Literárne informačné centrum. 2011
+
|Translations={{Translation
|Translations={{Translation|Language=en|Localized form=read}}{{Translation|Language=de|Localized form=lesen}}{{Translation|Language=fr|Localized form=lire}}{{Translation|Language=it|Localized form=leggere}}
+
|Language=en
 +
|Localized form=read
 +
}}{{Translation
 +
|Language=de
 +
|Localized form=lesen
 +
}}{{Translation
 +
|Language=fr
 +
|Localized form=lire
 +
}}{{Translation
 +
|Language=it
 +
|Localized form=leggere
 +
}}
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Context=Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje.
 
|Context=Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje.
|Context source=Liptáková, Ľudmila, Vužňáková, Katarína, Rusňák, Radoslav (ed.): Slovo o slove 15. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita 2009. 389 s.
+
|Context source=Liptáková, Ľ. — Vužňáková, K. — Rusňák, R. (ed.): Slovo o slove 15. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita 2009. 389 s.
 
|URL=http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie
 
|URL=http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie
|Localized URLs=
 
|Approved=
 
|Comment=
 
 
}}
 
}}
 
 
 
 
[[Category:Masmediálna komunikácia]]
 
[[Category:Masmediálna komunikácia]]

Aktuálna revízia z 22:01, 5. február 2019

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: komunikácia
Definícia: vnímanie textu, písaného, resp. vydaného tlačou, podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie
Zdroj: Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž. Bratislava: Literárne informačné centrum 2011.

Kontext: Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje.
Zdroj kontextu: Liptáková, Ľ. — Vužňáková, K. — Rusňák, R. (ed.): Slovo o slove 15. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita 2009. 389 s.
Príbuzné termíny: čitateľ¹, preferované čítanie, čítanie mýtu
Cudzojazyčný ekvivalent: en: read, de: lesen, fr: lire, it: leggere
URL: http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie