Termín:nadriadený: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
Riadok 7: Riadok 7:
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Context=Pri uplatňovaní pôsobnosti voči podriadeným profesionálnym vojakom je veliteľ podľa odseku 1 nadriadený podľa funkcie. Ak veliteľ nie je nadriadený podľa funkcie, je nadriadený podľa vojenskej hodnosti.
 
|Context=Pri uplatňovaní pôsobnosti voči podriadeným profesionálnym vojakom je veliteľ podľa odseku 1 nadriadený podľa funkcie. Ak veliteľ nie je nadriadený podľa funkcie, je nadriadený podľa vojenskej hodnosti.
|Context source=§ 8 ods. 4 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov
+
|Context source=§ 8 ods. 4 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov.
|Comment=Vzťahy nadriadenosti a podriadenosti sú príznačné pre štátnu službu, armádu a ozbrojené bezpečnostné zbory (Zbor väzenskej a justičnej stráže, Slovenská informačná služba, finančná správa). Rovnako tak platia aj pre ďalšie štátne orgány, ako sú súdy či prokuratúra. Nadriadený subjekt má vždy stanovené konkrétne právomoci vo vzťahu k podriadeným subjektom, ktoré mu vyplývajú z osobitného predpisu, napr.:
+
|Comment=Vzťahy nadriadenosti a podriadenosti sú príznačné pre štátnu službu, armádu a ozbrojené bezpečnostné zbory (Zbor väzenskej a justičnej stráže, Slovenská informačná služba, finančná správa). Rovnako tak platia aj pre ďalšie štátne orgány, ako sú súdy či prokuratúra. Nadriadený subjekt má vždy stanovené konkrétne právomoci vo vzťahu k podriadeným subjektom, ktoré mu vyplývajú z osobitného predpisu, napr.: zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe, zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov, zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry.
zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe,
 
 
 
zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov,
 
 
 
zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície,
 
 
 
zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry
 
 
}}
 
}}
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 +
[[Category:Právo]]

Aktuálna revízia z 16:22, 29. júl 2024

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: právo, správne právo, trestné právo
Definícia: subjekt, ktorý v ustanovenom rozsahu riadi, organizuje, kontroluje a hodnotí výkon podriadeného subjektu v organizačnej štruktúre orgánu, kde fungujú vzťahy nadriadenosti a podriadenosti a určité hierarchické usporiadanie štruktúry daného orgánu
Zdroj: PODĽA: Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.

Kontext: Pri uplatňovaní pôsobnosti voči podriadeným profesionálnym vojakom je veliteľ podľa odseku 1 nadriadený podľa funkcie. Ak veliteľ nie je nadriadený podľa funkcie, je nadriadený podľa vojenskej hodnosti.
Zdroj kontextu: § 8 ods. 4 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov.
Príbuzné termíny: policajt, prokurátor, vojak, súd
Poznámka: Vzťahy nadriadenosti a podriadenosti sú príznačné pre štátnu službu, armádu a ozbrojené bezpečnostné zbory (Zbor väzenskej a justičnej stráže, Slovenská informačná služba, finančná správa). Rovnako tak platia aj pre ďalšie štátne orgány, ako sú súdy či prokuratúra. Nadriadený subjekt má vždy stanovené konkrétne právomoci vo vzťahu k podriadeným subjektom, ktoré mu vyplývajú z osobitného predpisu, napr.: zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe, zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov, zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry.