Termín:referendum: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
Riadok 3: Riadok 3:
 
|Definition=forma priamej demokracie, priama účasť občanov na štátnej moci rozhodovaním o niektorých dôležitých otázkach verejného záujmu
 
|Definition=forma priamej demokracie, priama účasť občanov na štátnej moci rozhodovaním o niektorých dôležitých otázkach verejného záujmu
 
|Field=právo, verejné právo, ústavné právo
 
|Field=právo, verejné právo, ústavné právo
|Related terms=petícia
+
|Related terms=petícia, prezident, prezident Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Translations={{Translation
 
|Translations={{Translation
 
|Language=uk
 
|Language=uk
 
|Localized form=референдум
 
|Localized form=референдум
}}
+
}}{{Translation
{{Translation
 
 
|Language=ru
 
|Language=ru
 
|Localized form=референдум
 
|Localized form=референдум
Riadok 15: Riadok 14:
 
|Acceptability=Legislatívny
 
|Acceptability=Legislatívny
 
|Context=Referendom sa potvrdí ústavný zákon o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohto zväzku. Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu. Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.
 
|Context=Referendom sa potvrdí ústavný zákon o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohto zväzku. Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu. Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.
|Context source=Zákon č. 460/1992 Zb. (Ústava Slovenskej republiky, PIATA HLAVA, Druhý oddiel, Čl. 93).
+
|Context source=č. 93 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky.
|URL=https://www.slov-lex.sk/zoznam-tezaurov/-/tezaurus/koncept/-SK-tezaury-1-3-koncepty-14
+
|Comment=Táto inštitúcia umožňuje predkladanie dôležitých vecných otázok na rozhodovanie ľudu. Základné druhy referenda sú obligatórne a fakultatívne. Referendum obligatórne – povinné - znamená, že jeho vypísanie a vykonanie je pre určité prípady stanovené priamo ústavou. Napríklad v Slovenskej republike je obligatórne referendum o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohoto zväzku. V prípade fakultatívneho referenda môže dôjsť k ľudovému hlasovaniu iba na podnet určitých kvalifikovaných subjektov, spravidla priamo v ústave vymenovaných. Fakultatívnym – dobrovoľným, nepovinným - referendom sa môže rozhodnúť o ďalších dôležitých otázkach verejného záujmu. Podľa subjektu, z iniciatívy ktorého sa referendum koná, rozlišujeme poslanecké, vládne a ľudové. Ľudové referendum sa koná z iniciatívy občanov – voličov, ktorí sa ho môžu domáhať na základe petície, ktorú podpíše ústavou alebo zákonom stanovený počet voličov, v Slovenskej republike sa ústavne vyžaduje podpísanie najmenej 350 000 občanmi.
|Comment=Táto inštitúcia umožňuje predkladanie dôležitých vecných otázok na rozhodovanie ľudu. Základné druhy referenda sú obligatórne a fakultatívne (v teórii štátu a práva sú aj iné členenia). Referendum obligatórne – povinné referendum znamená, že jeho vypísanie a vykonanie je pre určité prípady stanovené priamo ústavou. Napríklad v Slovenskej republike je obligatórne referendum o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohoto zväzku. V prípade fakultatívneho referenda môže dôjsť k ľudovému hlasovaniu iba na podnet určitých kvalifikovaných subjektov, spravidla priamo v ústave vymenovaných. Fakultatívnym – dobrovoľným, nepovinným referendom sa môže rozhodnúť o ďalších dôležitých otázkach verejného záujmu. Podľa subjektu, z iniciatívy ktorého sa referendum koná, rozlišujeme vládne a ľudové. Ľudové referendum sa koná z iniciatívy občanov – voličov, ktorí sa ho môžu domáhať na základe petície, ktorú podpíše ústavou alebo zákonom stanovený počet voličov, v Slovenskej republike sa ústavne vyžaduje podpísanie najmenej 350 000 občanmi.
 
 
}}
 
}}
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 
[[Category:Právo]]
 
[[Category:Právo]]

Verzia zo dňa a času 16:28, 10. november 2024

Legislatívny termín [?]

Oblasť: právo, verejné právo, ústavné právo
Definícia: forma priamej demokracie, priama účasť občanov na štátnej moci rozhodovaním o niektorých dôležitých otázkach verejného záujmu
Zdroj: Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.

Kontext: Referendom sa potvrdí ústavný zákon o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohto zväzku. Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu. Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.
Zdroj kontextu: č. 93 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky.
Príbuzné termíny: petícia, prezident, prezident Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Cudzojazyčný ekvivalent: uk: референдум, ru: референдум
Poznámka: Táto inštitúcia umožňuje predkladanie dôležitých vecných otázok na rozhodovanie ľudu. Základné druhy referenda sú obligatórne a fakultatívne. Referendum obligatórne – povinné - znamená, že jeho vypísanie a vykonanie je pre určité prípady stanovené priamo ústavou. Napríklad v Slovenskej republike je obligatórne referendum o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohoto zväzku. V prípade fakultatívneho referenda môže dôjsť k ľudovému hlasovaniu iba na podnet určitých kvalifikovaných subjektov, spravidla priamo v ústave vymenovaných. Fakultatívnym – dobrovoľným, nepovinným - referendom sa môže rozhodnúť o ďalších dôležitých otázkach verejného záujmu. Podľa subjektu, z iniciatívy ktorého sa referendum koná, rozlišujeme poslanecké, vládne a ľudové. Ľudové referendum sa koná z iniciatívy občanov – voličov, ktorí sa ho môžu domáhať na základe petície, ktorú podpíše ústavou alebo zákonom stanovený počet voličov, v Slovenskej republike sa ústavne vyžaduje podpísanie najmenej 350 000 občanmi.