Termín:nariadenie EÚ: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
(4 medziľahlé úpravy od 2 ďalších používateľov nie sú zobrazené)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Term
 
{{Term
|Name=nariadenie Rady
+
|Name=nariadenie
|Definition=právny akt európskeho práva, ktorý je všeobecne a priamo záväzný
+
|Definition=právny akt európskeho práva, ktorý je všeobecne a priamo záväzný a ktorý nevyžaduje od členských štátov ďalšiu implementáciu do vnútroštátneho právneho poriadku
|Field=právo EÚ
+
|Field=právo, právo EÚ, Európska únia
|Related terms=sekundárne pramene európskeho práva
+
|Related terms=Európska únia, primárne pramene európskeho práva, sekundárne pramene európskeho práva, smernica, rozhodnutia Rady
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Acceptability=Eurolegislatívny
 
|Acceptability=Eurolegislatívny
|Comment=Vzťahuje sa na všetkých účastníkov integrácie a stáva sa súčasťou ich právneho poriadku hneď po svojom schválení. Pokiaľ je v rozpore so zákonmi niektorého členského štátu, má prednosť. Vždy platí nariadenie, a nie ustanovenie domáceho práva, ktoré mu odporuje. Nariadenia sú teda nástrojom právnej unifikácie a európske spoločenstvo ich využíva tam, kde je potrebné spoločným rozhodnutím dosiahnuť jednotu v obsahu i forme zákona. Z hľadiska právnej ochrany je dôležité konštatovanie, že jednotlivec sa môže na nariadenie odvolať rovnakým spôsobom ako na predpisy národného práva.
+
|Context source=https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=LEGISSUM:ai0032.
 +
|Comment=Podľa článku 288 ZFEÚ nariadenia, smernice, rozhodnutia, stanoviska a odporúčania. Nariadenia, smernice a rozhodnutia sú záväzné právne akty. Ak sú prijaté legislatívnym postupom v súlade s článkom 289, považujú sa za legislatívne akty. Rozhodnutie môže byť osobitne určené jednému alebo viacerým adresátom (členským štátom, fyzickým alebo právnickým osobám). Existujú aj rozhodnutia bez osobitného adresáta, najmä v oblasti spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky. Odporúčania a stanoviská sú nelegislatívne, nezáväzné právne akty. Vzťahuje sa na všetkých účastníkov integrácie a stáva sa súčasťou ich právneho poriadku hneď po svojom schválení. Pokiaľ je v rozpore so zákonmi niektorého členského štátu, má prednosť. Vždy platí nariadenie, a nie ustanovenie domáceho práva, ktoré mu odporuje. Nariadenia sú teda nástrojom právnej unifikácie a európske spoločenstvo ich využíva tam, kde je potrebné spoločným rozhodnutím dosiahnuť jednotu v obsahu i forme právneho aktu. Z hľadiska právnej ochrany je dôležité konštatovanie, že jednotlivec sa môže na nariadenie odvolať rovnakým spôsobom ako na predpisy národného práva.
 
}}
 
}}
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 +
[[Category:Právo]]

Aktuálna revízia z 23:12, 31. október 2024

Eurolegislatívny termín [?]

Oblasť: právo, právo EÚ, Európska únia
Definícia: právny akt európskeho práva, ktorý je všeobecne a priamo záväzný a ktorý nevyžaduje od členských štátov ďalšiu implementáciu do vnútroštátneho právneho poriadku
Zdroj: Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.

Zdroj kontextu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=LEGISSUM:ai0032.
Príbuzné termíny: Európska únia, primárne pramene európskeho práva, sekundárne pramene európskeho práva, smernica, rozhodnutia Rady
Poznámka: Podľa článku 288 ZFEÚ nariadenia, smernice, rozhodnutia, stanoviska a odporúčania. Nariadenia, smernice a rozhodnutia sú záväzné právne akty. Ak sú prijaté legislatívnym postupom v súlade s článkom 289, považujú sa za legislatívne akty. Rozhodnutie môže byť osobitne určené jednému alebo viacerým adresátom (členským štátom, fyzickým alebo právnickým osobám). Existujú aj rozhodnutia bez osobitného adresáta, najmä v oblasti spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky. Odporúčania a stanoviská sú nelegislatívne, nezáväzné právne akty. Vzťahuje sa na všetkých účastníkov integrácie a stáva sa súčasťou ich právneho poriadku hneď po svojom schválení. Pokiaľ je v rozpore so zákonmi niektorého členského štátu, má prednosť. Vždy platí nariadenie, a nie ustanovenie domáceho práva, ktoré mu odporuje. Nariadenia sú teda nástrojom právnej unifikácie a európske spoločenstvo ich využíva tam, kde je potrebné spoločným rozhodnutím dosiahnuť jednotu v obsahu i forme právneho aktu. Z hľadiska právnej ochrany je dôležité konštatovanie, že jednotlivec sa môže na nariadenie odvolať rovnakým spôsobom ako na predpisy národného práva.