Termín:vyhostenie: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
(Jedna medziľahlá úprava od rovnakého používateľa nie je zobrazená.)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Term
 
{{Term
 
|Name=vyhostenie
 
|Name=vyhostenie
|Definition=jednostranné [[Term:rozhodnutie|rozhodnutie]] kompetentného štátneho orgánu štátu pobytu na základe taxatívne stanovených podmienok uvedených v právnych normách, ktorým sa [[Term:cudzinec¹|cudzinec]] vykazuje zo štátneho územia rozhodnutím [[Term:súd|súdu]] alebo [[Term:správny orgán|správneho orgánu]]
+
|Definition=jednostranné [[Term:rozhodnutie|rozhodnutie]] kompetentného štátneho orgánu štátu pobytu na základe taxatívne stanovených podmienok uvedených v právnych normách, ktorým sa [[Term:cudzinec|cudzinec]] vykazuje zo štátneho územia rozhodnutím [[Term:súd|súdu]] alebo [[Term:správny orgán|správneho orgánu]]
|Field=územné právo
+
|Field=právo, polícia, územné právo, správne právo, vízová politika, migrácia, migračná politika, medzinárodné právo verejné, trestné právo
 +
|Related terms=trest, trestný čin, trest vyhostenia, pobyt, individuálne schvaľovanie vstupu cudzinca na územie Slovenskej republiky, kontrola pobytu cudzinca, pobyt cudzinca na území Slovenskej republiky, protiprávny pobyt cudzinca na území Slovenskej republiky, zákaz vstupu cudzinca na územie Slovenskej republiky, vstup cudzincov na územie Slovenskej republiky, vycestovanie cudzinca z územia Slovenskej republiky, zaistenie cudzinca
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Bibliography=Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.
 
|Translations={{Translation
 
|Translations={{Translation
Riadok 9: Riadok 10:
 
}}
 
}}
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Comment=Právo vyhostiť cudzinca vyplýva z územnej kompetencie štátu a býva pokladané za podstatnú súčasť suverenity štátu. Vyhostenie ako právny inštitút má svoju medzinárodnoprávnu a vnútroštátnu dimenziu. Vyhostenie má temporálnu, teritoriálnu a personálnu pôsobnosť. Z hľadiska temporálneho rozsahu vyhostenia sa cudzincovi nepovolí vstup na územie Slovenskej republiky na dobu od jedného roka až do desiatich rokov. Konkrétna doba musí byť stanovená v rozhodnutí. Pred uplynutím tejto doby možno cudzincovi výnimočne povoliť vstup na územie Slovenskej republiky z humanitných dôvodov (úmrtie blízkej osoby, návšteva vážne chorej osoby, ktorá je blízkou osobou), alebo ak je pobyt cudzinca v záujme Slovenskej republiky a vec nemožno vybaviť v zahraničí. Pri stanovení teritoriálneho rozsahu sa vychádza zo všeobecnej zásady, podľa ktorej sa vyhostenie vzťahuje na celé štátne územie. Z územnej zvrchovanosti ďalej vyplýva, že štát môže vyhostenému nariadiť, na ktorom mieste má prekročiť štátnu hranicu. Personálna pôsobnosť je stanovená pravidlom, že vyhostenie sa vzťahuje na konkrétneho cudzinca, a nie napríklad na jeho rodinných príslušníkov. Táto pôsobnosť je modifikovaná inštitútom prekážok administratívneho vyhostenia pre určité skupiny cudzincov.
+
|Context=Cudzinca nemožno administratívne vyhostiť do štátu, v ktorom by bol ohrozený jeho život z dôvodov jeho rasy, národnosti, náboženstva, príslušnosti k určitej sociálnej skupine alebo pre politické presvedčenie alebo v ktorom by mu hrozilo mučenie, kruté, neľudské alebo ponižujúce zaobchádzanie, alebo trest. Rovnako nemožno cudzinca administratívne vyhostiť do štátu, v ktorom mu bol uložený trest smrti alebo je predpoklad, že v prebiehajúcom trestnom konaní mu taký trest môže byť uložený.
 +
|Context source=§ 81 ods. 1 zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov.
 +
|Comment=Právo vyhostiť cudzinca vyplýva z územnej kompetencie štátu a býva pokladané za podstatnú súčasť suverenity štátu. Vyhostenie ako právny inštitút má svoju medzinárodnoprávnu a vnútroštátnu dimenziu. Vyhostenie môže mať podobu administratívneho vyshotenia (upravené v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov) alebo podobu trestu vyhostenia (upravené v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon). Vyhostenie má temporálnu, teritoriálnu a personálnu pôsobnosť.  
 +
Z hľadiska temporálneho rozsahu vyhostenia sa cudzincovi v adsministratívnom konaní môže nepovoliť vstup na územie Slovenskej republiky na dobu od jedného roka až do desiatich rokov. Trest vyhostenia môže súd uložiť na jeden rok až pätnásť rokov. Konkrétna doba musí byť stanovená v príslušnom súdnom alebo administratívnom rozhodnutí.  
 +
Pri stanovení teritoriálneho rozsahu sa vychádza zo všeobecnej zásady, podľa ktorej sa vyhostenie vzťahuje na celé štátne územie.  
 +
Personálna pôsobnosť je stanovená pravidlom, že vyhostenie sa vzťahuje na konkrétneho cudzinca, a nie napríklad na jeho rodinných príslušníkov.
 
}}
 
}}
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]
 
[[Category:Bezpečnostnoprávna oblasť]]

Aktuálna revízia z 14:59, 5. jún 2024

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: právo, polícia, územné právo, správne právo, vízová politika, migrácia, migračná politika, medzinárodné právo verejné, trestné právo
Definícia: jednostranné rozhodnutie kompetentného štátneho orgánu štátu pobytu na základe taxatívne stanovených podmienok uvedených v právnych normách, ktorým sa cudzinec vykazuje zo štátneho územia rozhodnutím súdu alebo správneho orgánu
Zdroj: Ďurčo, P. a kol.: Bezpečnostnoprávna terminológia. Bratislava: Akadémia PZ v Bratislave 2007.

Kontext: Cudzinca nemožno administratívne vyhostiť do štátu, v ktorom by bol ohrozený jeho život z dôvodov jeho rasy, národnosti, náboženstva, príslušnosti k určitej sociálnej skupine alebo pre politické presvedčenie alebo v ktorom by mu hrozilo mučenie, kruté, neľudské alebo ponižujúce zaobchádzanie, alebo trest. Rovnako nemožno cudzinca administratívne vyhostiť do štátu, v ktorom mu bol uložený trest smrti alebo je predpoklad, že v prebiehajúcom trestnom konaní mu taký trest môže byť uložený.
Zdroj kontextu: § 81 ods. 1 zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov.
Príbuzné termíny: trest, trestný čin, trest vyhostenia, pobyt, individuálne schvaľovanie vstupu cudzinca na územie Slovenskej republiky, kontrola pobytu cudzinca, pobyt cudzinca na území Slovenskej republiky, protiprávny pobyt cudzinca na území Slovenskej republiky, zákaz vstupu cudzinca na územie Slovenskej republiky, vstup cudzincov na územie Slovenskej republiky, vycestovanie cudzinca z územia Slovenskej republiky, zaistenie cudzinca
Cudzojazyčný ekvivalent: cs: vyhoštění
Poznámka: Právo vyhostiť cudzinca vyplýva z územnej kompetencie štátu a býva pokladané za podstatnú súčasť suverenity štátu. Vyhostenie ako právny inštitút má svoju medzinárodnoprávnu a vnútroštátnu dimenziu. Vyhostenie môže mať podobu administratívneho vyshotenia (upravené v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov) alebo podobu trestu vyhostenia (upravené v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon). Vyhostenie má temporálnu, teritoriálnu a personálnu pôsobnosť.

Z hľadiska temporálneho rozsahu vyhostenia sa cudzincovi v adsministratívnom konaní môže nepovoliť vstup na územie Slovenskej republiky na dobu od jedného roka až do desiatich rokov. Trest vyhostenia môže súd uložiť na jeden rok až pätnásť rokov. Konkrétna doba musí byť stanovená v príslušnom súdnom alebo administratívnom rozhodnutí. Pri stanovení teritoriálneho rozsahu sa vychádza zo všeobecnej zásady, podľa ktorej sa vyhostenie vzťahuje na celé štátne územie. Personálna pôsobnosť je stanovená pravidlom, že vyhostenie sa vzťahuje na konkrétneho cudzinca, a nie napríklad na jeho rodinných príslušníkov.