Termín:čítanie: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
| (Jedna medziľahlá úprava od jedného ďalšieho používateľa nie je zobrazená) | |||
| Riadok 2: | Riadok 2: | ||
|Name=čítanie | |Name=čítanie | ||
|Definition=vnímanie [[Term:text|textu]], písaného, resp. vydaného [[Term:tlač|tlačou]], podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie | |Definition=vnímanie [[Term:text|textu]], písaného, resp. vydaného [[Term:tlač|tlačou]], podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie | ||
| − | |||
|Field=komunikácia | |Field=komunikácia | ||
| − | + | |Related terms=čitateľ¹, preferované čítanie, čítanie mýtu | |
| − | |Related terms= | + | |Bibliography=Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž. Bratislava: Literárne informačné centrum 2011. |
| − | + | |Translations={{Translation | |
| − | |Bibliography=Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž | + | |Language=en |
| − | |Translations={{Translation|Language=en|Localized form=read}}{{Translation|Language=de|Localized form=lesen}}{{Translation|Language=fr|Localized form=lire}}{{Translation|Language=it|Localized form=leggere}} | + | |Localized form=read |
| + | }}{{Translation | ||
| + | |Language=de | ||
| + | |Localized form=lesen | ||
| + | }}{{Translation | ||
| + | |Language=fr | ||
| + | |Localized form=lire | ||
| + | }}{{Translation | ||
| + | |Language=it | ||
| + | |Localized form=leggere | ||
| + | }} | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
|Context=Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje. | |Context=Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje. | ||
| − | |Context source=Liptáková, | + | |Context source=Liptáková, Ľ. — Vužňáková, K. — Rusňák, R. (ed.): Slovo o slove 15. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita 2009. 389 s. |
|URL=http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie | |URL=http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
}} | }} | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
[[Category:Masmediálna komunikácia]] | [[Category:Masmediálna komunikácia]] | ||
Aktuálna revízia z 21:01, 5. február 2019
Odporúčaný termín [?]
| Oblasť: | komunikácia |
| Definícia: | vnímanie textu, písaného, resp. vydaného tlačou, podmienené kultúrnou, psychologickou a sociálnou situovanosťou komunikácie |
| Zdroj: | Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž. Bratislava: Literárne informačné centrum 2011. |
| Kontext: | Fakt, že čítame napr. rozprávku, ešte neznamená, že čítame rozprávku so šťastným koncom. Ide o to, že rozprávke sa vplyvom dominancie tej ľudovej v detskom čítaní akosi prirodzene pripisuje aj moment šťastného finále. Pri čítaní textu potom detský adresát automaticky očakáva, že príbeh bude podľa jednej tradičnej formy, jednej šablóny, ktorá sa v ňom od detstva vytvára a posilňuje. |
| Zdroj kontextu: | Liptáková, Ľ. — Vužňáková, K. — Rusňák, R. (ed.): Slovo o slove 15. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita 2009. 389 s. |
| Príbuzné termíny: | čitateľ¹, preferované čítanie, čítanie mýtu |
| Cudzojazyčný ekvivalent: | en: read, de: lesen, fr: lire, it: leggere |
| URL: | http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADtanie |