Termín:Ja: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
Riadok 1: Riadok 1:
 
 
{{Term
 
{{Term
 
|Name=Ja
 
|Name=Ja
|Synonyms=
+
|Definition=označenie pre subjekt, ktorý si uvedomuje obsahy svojho myslenia a konania a pokladá ich za svoje vlastné
 
|Field=filozofia
 
|Field=filozofia
|Definition=označenie pre subjekt, ktorý si uvedomuje obsahy svojho myslenia a konania a pokladá ich za svoje vlastné
 
 
|Bibliography=Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997.
 
|Bibliography=Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997.
|Context=Descartes síce objavil ego sum, ego existo ako neotrasiteľné východisko novovekého filozofovania, ale až na pôde nemeckého transcendentálneho idealizmu sa môže objaviť skutočné Ja ako subjekt.
+
|Translations={{Translation
|Context source=Ješič, M.: Heidegger, Descartes a metafyzika subjektivity. In: Filozofia, roč. 65, č. 2, 2010, s. 130-138.
+
|Language=en
 +
|Localized form=self
 +
}}
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Approved=
+
|Context=Descartes síce objavil ego sum, ego existo ako neotrasiteľné východisko novovekého filozofovania, ale až na pôde nemeckého transcendentálneho idealizmu sa môže objaviť skutočné Ja ako subjekt.
|Related terms=subjekt
+
|Context source=Ješič, M.: Heidegger, Descartes a metafyzika subjektivity. In: Filozofia, roč. 65, č. 2, 2010, s. 130 – 138.
|Translations={{Translation|Language=en|Localized form=self}}
+
|URL=https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja
 
|Comment=Descartes urobil z istoty vlastného Ja východisko svojej filozofie a charakterizoval ho ako duchovnú substanciu určenú schopnosťou myslieť. Fichte z Ja vyvodil všetky obsahy vonkajšej skutočnosti, ktorú označoval ako Neja. Existencializmus začlenil Ja do problematiky ľudskej existencie. Personalizmus skúma vzťahy medzi Ja a Ty. Freudova psychoanalýza a niektoré štrukturalistické teórie spochybnili jednotu Ja poukázaním na nevedomé obsahy v myslení a konaní.
 
|Comment=Descartes urobil z istoty vlastného Ja východisko svojej filozofie a charakterizoval ho ako duchovnú substanciu určenú schopnosťou myslieť. Fichte z Ja vyvodil všetky obsahy vonkajšej skutočnosti, ktorú označoval ako Neja. Existencializmus začlenil Ja do problematiky ľudskej existencie. Personalizmus skúma vzťahy medzi Ja a Ty. Freudova psychoanalýza a niektoré štrukturalistické teórie spochybnili jednotu Ja poukázaním na nevedomé obsahy v myslení a konaní.
|URL=https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja
 
 
}}
 
}}
 
[[Kategória:Filozofia]]
 
[[Kategória:Filozofia]]
 
[[Kategória:Systematická filozofia]]
 
[[Kategória:Systematická filozofia]]

Aktuálna revízia z 17:53, 1. jún 2021

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: filozofia
Definícia: označenie pre subjekt, ktorý si uvedomuje obsahy svojho myslenia a konania a pokladá ich za svoje vlastné
Zdroj: Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997.

Kontext: Descartes síce objavil ego sum, ego existo ako neotrasiteľné východisko novovekého filozofovania, ale až na pôde nemeckého transcendentálneho idealizmu sa môže objaviť skutočné Ja ako subjekt.
Zdroj kontextu: Ješič, M.: Heidegger, Descartes a metafyzika subjektivity. In: Filozofia, roč. 65, č. 2, 2010, s. 130 – 138.
Cudzojazyčný ekvivalent: en: self
Poznámka: Descartes urobil z istoty vlastného Ja východisko svojej filozofie a charakterizoval ho ako duchovnú substanciu určenú schopnosťou myslieť. Fichte z Ja vyvodil všetky obsahy vonkajšej skutočnosti, ktorú označoval ako Neja. Existencializmus začlenil Ja do problematiky ľudskej existencie. Personalizmus skúma vzťahy medzi Ja a Ty. Freudova psychoanalýza a niektoré štrukturalistické teórie spochybnili jednotu Ja poukázaním na nevedomé obsahy v myslení a konaní.
URL: https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja