osamelý dav

Z STD
Verzia z 13:29, 31. marec 2020, ktorú vytvoril Laurak (diskusia | príspevky)$7

(rozdiel) ← Staršia verzia | Approved revision (rozdiel) | Aktuálna úprava (rozdiel) | Novšia verzia → (rozdiel)
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: masové komunikácie
Definícia: metaforické označenie rodiacej sa konzumnej spoločnosti, v ktorej dochádza k podstatnej štrukturálnej zmene prejavujúcej sa predovšetkým v oblasti životnej orientácie
Zdroj: PODĽA: Reifová, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál 2004.

Kontext: V mestskom prostredí zanikajú priame osobné vzťahy charakteristické pre menšie spoločenstvá. Človek síce môže nadviazať veľké množstvo sociálnych kontaktov, ktoré sú však len krátkodobé a viac-menej neosobné a anonymné. Americký sociológ David Riesman nazýva spoločnosť zloženú z takýchto jednotlivcov osamelým davom. Mestský človek síce udržiava kontakty s rodinou a so známymi, ich vzťahy v širšom spoločenstve však charakterizuje nižšia sociabilita.
Zdroj kontextu: Hospodárske noviny. Bratislava: Ecopress a. s., 16. 4. 2004.
Príbuzné termíny: dav, masa, manipulácia, dav v komunikácii