Termín:Ja: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
Riadok 15: | Riadok 15: | ||
|URL=https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja | |URL=https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja | ||
}} | }} | ||
− | [[Kategória: | + | [[Kategória:Filozofia]] |
[[Kategória:Systematická filozofia]] | [[Kategória:Systematická filozofia]] |
Verzia zo dňa a času 13:07, 1. december 2017
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | filozofia |
Definícia: | označenie pre subjekt, ktorý si uvedomuje obsahy svojho myslenia a konania a pokladá ich za svoje vlastné |
Zdroj: | Slovník spoločenských vied. Bratislava: SPN 1997. |
Kontext: | Descartes síce objavil ego sum, ego existo ako neotrasiteľné východisko novovekého filozofovania, ale až na pôde nemeckého transcendentálneho idealizmu sa môže objaviť skutočné Ja ako subjekt. |
Zdroj kontextu: | Ješič, M.: Heidegger, Descartes a metafyzika subjektivity. In: Filozofia, roč. 65, č. 2, 2010, s. 130-138. |
Príbuzné termíny: | subjekt |
Cudzojazyčný ekvivalent: | en: self |
Poznámka: | Descartes urobil z istoty vlastného Ja východisko svojej filozofie a charakterizoval ho ako duchovnú substanciu určenú schopnosťou myslieť. Fichte z Ja vyvodil všetky obsahy vonkajšej skutočnosti, ktorú označoval ako Neja. Existencializmus začlenil Ja do problematiky ľudskej existencie. Personalizmus skúma vzťahy medzi Ja a Ty. Freudova psychoanalýza a niektoré štrukturalistické teórie spochybnili jednotu Ja poukázaním na nevedomé obsahy v myslení a konaní. |
URL: | https://sk.wikipedia.org/wiki/Ja |