Termín:prenesená pôsobnosť: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
(Jedna medziľahlá úprava od rovnakého používateľa nie je zobrazená.)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Term
 
{{Term
 
|Name=prenesená pôsobnosť
 
|Name=prenesená pôsobnosť
|Definition=samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
+
|Definition=[[Term:samostatnosť obce|samostatnosť]] [[Term:obec²|obce]] a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 [[Term:ústava|ústavy]], podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
 
|Field=štátna správa
 
|Field=štátna správa
 
|Related terms=samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov
 
|Related terms=samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov
 +
|Synonyms=správne celky
 
|Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Comment=Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi [napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov.
+
|Comment=Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach [[Term:fyzická osoba|fyzických osôb]] a [[Term:právnická osoba²|právnických osôb]], zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi, napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov.
 
}}
 
}}
 
[[Category:Verejná správa]]
 
[[Category:Verejná správa]]

Aktuálna revízia z 13:00, 5. máj 2022

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: štátna správa
Definícia: samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
Zdroj: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.

Synonymum: správne celky
Príbuzné termíny: samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov
Poznámka: Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi, napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov.