Termín:prenesená pôsobnosť: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
(2 medziľahlé úpravy od rovnakého používateľa nie sú zobrazené.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
{{Term | {{Term | ||
|Name=prenesená pôsobnosť | |Name=prenesená pôsobnosť | ||
− | |Definition=samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy | + | |Definition=[[Term:samostatnosť obce|samostatnosť]] [[Term:obec²|obce]] a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 [[Term:ústava|ústavy]], podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy |
|Field=štátna správa | |Field=štátna správa | ||
− | |Related terms=samostatná pôsobnosť | + | |Related terms=samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov |
+ | |Synonyms=správne celky | ||
|Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | |Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
− | |Comment=Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi | + | |Comment=Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach [[Term:fyzická osoba|fyzických osôb]] a [[Term:právnická osoba²|právnických osôb]], zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi, napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov. |
}} | }} | ||
[[Category:Verejná správa]] | [[Category:Verejná správa]] |
Aktuálna revízia z 13:00, 5. máj 2022
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | štátna správa |
Definícia: | samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy |
Zdroj: | Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |
Synonymum: | správne celky |
Príbuzné termíny: | samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov |
Poznámka: | Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi, napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov. |