Termín:územná samospráva: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
(4 medziľahlé úpravy od rovnakého používateľa nie sú zobrazené.)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Term
 
{{Term
 
|Name=územná samospráva
 
|Name=územná samospráva
|Definition=organizačná forma verejnej správy, v ktorej spoločenstvo ako právnická osoba zabezpečuje riešenie úloh odlišných ako zabezpečuje štát, ale realizácia týchto úloh sa rieši pod dozorom štátu
+
|Definition=organizačná forma verejnej správy, v ktorej spoločenstvo ako [[Term:právnická osoba²|právnická osoba]] zabezpečuje riešenie úloh odlišných ako zabezpečuje [[Term:štát|štát]], ale realizácia týchto úloh sa rieši pod dozorom štátu
 
|Field=výkonná moc a štátna správa
 
|Field=výkonná moc a štátna správa
|Related terms=verejná správa², samospráva, samosprávny kraj, zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja
+
|Related terms=verejná správa², samospráva, regionálna samospráva, záujmová samospráva, samosprávny kraj, zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja
 
|Synonyms=miestna samospráva
 
|Synonyms=miestna samospráva
|Bibliography=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
+
|Bibliography=Škultéty, P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
 
|Translations={{Translation
 
|Translations={{Translation
 
|Language=cs
 
|Language=cs
Riadok 11: Riadok 11:
 
}}
 
}}
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Context=Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej - územnej samospráve je do tohto systému automaticky zara­ďovaný podľa miesta bydliska (intenzita jeho skutočnej účasti na samospráve je ponechaná na jeho vôli), do systému záujmovej samosprávy vstupuje z vlastné­ho rozhodnutia - dobrovoľne. Stupeň angažovanosti občana, vymedzený hrani­cou slobodného nevyužitia danej možnosti a aktívneho dobrovoľného vstupu do samosprávneho priestoru, je signifikantným atribútom občianskej spoločnosti.
+
|Context=Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej územnej samospráve je do tohto systému automaticky zara­ďovaný podľa miesta bydliska (intenzita jeho skutočnej účasti na samospráve je ponechaná na jeho vôli), do systému záujmovej samosprávy vstupuje z vlastné­ho rozhodnutia dobrovoľne. Stupeň angažovanosti občana, vymedzený hrani­cou slobodného nevyužitia danej možnosti a aktívneho dobrovoľného vstupu do samosprávneho priestoru, je signifikantným atribútom občianskej spoločnosti.
|Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
+
|Context source=Škultéty, P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
|Comment=Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (Čl. 64, Ústavný zákon č. 460/1992 Zb., Ústava Slovenskej republiky).
+
|Comment=Základom ''územnej samosprávy'' je [[Term:obec²|obec]]. ''Územnú samosprávu'' tvorí obec a [[Term:vyšší územný celok|vyšší územný celok]] (Zákon č. 460/1992 Z. z., Ústava Slovenskej republiky, ŠTVRTÁ HLAVA, Čl. 64).
 
}}
 
}}
 
[[Category:Verejná správa]]
 
[[Category:Verejná správa]]

Aktuálna revízia z 17:27, 4. máj 2022

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: výkonná moc a štátna správa
Definícia: organizačná forma verejnej správy, v ktorej spoločenstvo ako právnická osoba zabezpečuje riešenie úloh odlišných ako zabezpečuje štát, ale realizácia týchto úloh sa rieši pod dozorom štátu
Zdroj: Škultéty, P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.

Kontext: Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej – územnej samospráve je do tohto systému automaticky zara­ďovaný podľa miesta bydliska (intenzita jeho skutočnej účasti na samospráve je ponechaná na jeho vôli), do systému záujmovej samosprávy vstupuje z vlastné­ho rozhodnutia – dobrovoľne. Stupeň angažovanosti občana, vymedzený hrani­cou slobodného nevyužitia danej možnosti a aktívneho dobrovoľného vstupu do samosprávneho priestoru, je signifikantným atribútom občianskej spoločnosti.
Zdroj kontextu: Škultéty, P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
Synonymum: miestna samospráva
Príbuzné termíny: verejná správa², samospráva, regionálna samospráva, záujmová samospráva, samosprávny kraj, zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja
Cudzojazyčný ekvivalent: cs: územní samospráva
Poznámka: Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (Zákon č. 460/1992 Z. z., Ústava Slovenskej republiky, ŠTVRTÁ HLAVA, Čl. 64).