jednorozmerný človek

Z STD
Verzia z 20:43, 11. február 2019, ktorú vytvoril JanaLevická (diskusia | príspevky)$7

(rozdiel) ← Staršia verzia | Approved revision (rozdiel) | Aktuálna úprava (rozdiel) | Novšia verzia → (rozdiel)
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: masové komunikácie
Definícia: prototyp človeka neskorého kapitalizmu, ktorého definíciu zaviedol do filozofie a sociológie Herbert Marcuse
Zdroj: PODĽA: Reifová, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál 2004.

Kontext: Vodcom študentov bol známy radikálny filozof Herbert Marcuse. Aj on študoval psychoanalýzu a kritizoval freudistov. Tí, ako uviedol, chceli vytvoriť svet, v ktorom by ľudia smeli vyjadrovať svoje pocity a identitu prostredníctvom masovo vyrábaných výrobkov. Dôsledkom bol vznik „jednorozmerného človeka", konformistu s potlačenými citmi.
Zdroj kontextu: Nové slovo. Bratislava: Pravda 2008.
Príbuzné termíny: tovarový fetišizmus, neomarxistická teória médií