Termín:efektívnosť: Rozdiel medzi revíziami
Riadok 5: | Riadok 5: | ||
|Bibliography=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | |Bibliography=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
− | |Context=Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu. | + | |Context=Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu. V súčasnosti, pri realizovaní základnej línie transformácie celej spoločnosti podľa nášho názoru, efektívnosťou rozumieme kritérium spôsobov činnosti a ich zabezpečovania z hľadiska dosiahnutia najvyššej možnej racionality v daných podmienkach. |
+ | Takéto vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy vychádza zo špecific¬kých znakov verejnej správy, predovšetkým z jej prioritnej úlohy — čo najkvalit¬nejšie uspokojovať požiadavky občanov. | ||
+ | Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy nie je ohraničené a uzavreté, efektívnosť sa neprejavuje ako kritérium toho, koľko sa v určitom čase vykonalo, ale ako sa to vykonalo. Znamená to, že prostredníctvom efektívnosti skúmame už faktickú činnosť orgánu verejnej správy, ktorá bola uskutočnená a meriame výsledok tejto činnosti z hľadiska dosiahnutej racionality a použitých zdrojov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy a hľadanie kritérií efektívnosti je o to závažnejšie, že ide o takú činnosť verejnej správy, ktorá nie je merateľná kvantifikovateľnými ukazovateľmi, ako je to vo výrobnej sfére, ale do popredia vystupujú najmä kvalitatívne ukazovatele. | ||
|Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | |Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | ||
}} | }} | ||
[[Category:Verejná správa]] | [[Category:Verejná správa]] |
Verzia zo dňa a času 12:05, 18. november 2019
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | štátna správa |
Definícia: | z najvšeobecnejších hľadísk môžeme vymedziť pojem efektívnosť ako súčinnosť prostriedkov vynakladaných na ekonomickú činnosť z pohľadu výsledkov tejto činnosti |
Zdroj: | Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. |
Kontext: | Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu. V súčasnosti, pri realizovaní základnej línie transformácie celej spoločnosti podľa nášho názoru, efektívnosťou rozumieme kritérium spôsobov činnosti a ich zabezpečovania z hľadiska dosiahnutia najvyššej možnej racionality v daných podmienkach.
Takéto vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy vychádza zo špecific¬kých znakov verejnej správy, predovšetkým z jej prioritnej úlohy — čo najkvalit¬nejšie uspokojovať požiadavky občanov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy nie je ohraničené a uzavreté, efektívnosť sa neprejavuje ako kritérium toho, koľko sa v určitom čase vykonalo, ale ako sa to vykonalo. Znamená to, že prostredníctvom efektívnosti skúmame už faktickú činnosť orgánu verejnej správy, ktorá bola uskutočnená a meriame výsledok tejto činnosti z hľadiska dosiahnutej racionality a použitých zdrojov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy a hľadanie kritérií efektívnosti je o to závažnejšie, že ide o takú činnosť verejnej správy, ktorá nie je merateľná kvantifikovateľnými ukazovateľmi, ako je to vo výrobnej sfére, ale do popredia vystupujú najmä kvalitatívne ukazovatele. |
Zdroj kontextu: | Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. |