Termín:Živa: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
Riadok 9: Riadok 9:
 
|Context=Škandinávska Sif (staronem. Sippia, anglosas. Sib?), lotyšská Seeva je naša Živa (Ceres) a Wöla naša víla.
 
|Context=Škandinávska Sif (staronem. Sippia, anglosas. Sib?), lotyšská Seeva je naša Živa (Ceres) a Wöla naša víla.
 
|Context source=https://zlatyfond.sme.sk/dielo/1479/Safarik_Starobylost-Slovanov-v-Europe/12
 
|Context source=https://zlatyfond.sme.sk/dielo/1479/Safarik_Starobylost-Slovanov-v-Europe/12
|Comment=Bohyňa Živa bola protikladom svojej sestry [[Term:Morena|Moreny]]. Tomu zodpovedá aj ročné obdobie - leto, ktorému vládla. Ľudia ju uctievali prvého mája, ale jej zasväteným dňom bola sobota. Na jej sviatok, ako píše kronikár Prokopius, ľudia putovali na horu Živiec, kde sa nachádzal jej chrám. Sem chodili ľudia, aby bohyňu, pôvodkyňu života, prosili o dlhý a zdravý život.
+
|Comment=Bohyňa Živa bola protikladom svojej sestry [[Term:Morena|Moreny]]. Tomu zodpovedá aj ročné obdobie leto, ktorému vládla. Ľudia ju uctievali prvého mája, ale jej zasväteným dňom bola sobota. Na jej sviatok, ako píše kronikár Prokopius, ľudia putovali na horu Živiec, kde sa nachádzal jej chrám. Sem chodili ľudia, aby bohyňu, pôvodkyňu života, prosili o dlhý a zdravý život.
 
}}
 
}}
 
[[Category:História]]
 
[[Category:História]]

Aktuálna revízia z 12:33, 21. apríl 2020

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: história, náboženstvo, entografia
Definícia: západoslovanská bohyňa životnej sily a zeme, obnoviteľka a ochrankyňa všetkého živého
Zdroj: PODĽA: Růžička, J.: Slovanské bájesloví. Olomouc: Nákladem Kníhkupectví R. Prombergera 1907.

Kontext: Škandinávska Sif (staronem. Sippia, anglosas. Sib?), lotyšská Seeva je naša Živa (Ceres) a Wöla naša víla.
Zdroj kontextu: https://zlatyfond.sme.sk/dielo/1479/Safarik_Starobylost-Slovanov-v-Europe/12
Synonymum: Živena, Siva
Príbuzné termíny: Svarog, Svarožič, Perún, Lada
Poznámka: Bohyňa Živa bola protikladom svojej sestry Moreny. Tomu zodpovedá aj ročné obdobie – leto, ktorému vládla. Ľudia ju uctievali prvého mája, ale jej zasväteným dňom bola sobota. Na jej sviatok, ako píše kronikár Prokopius, ľudia putovali na horu Živiec, kde sa nachádzal jej chrám. Sem chodili ľudia, aby bohyňu, pôvodkyňu života, prosili o dlhý a zdravý život.