Termín:filmový scenár: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
Riadok 3: | Riadok 3: | ||
|Definition=predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter | |Definition=predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter | ||
|Field=filmový priemysel | |Field=filmový priemysel | ||
− | |Related terms=film | + | |Related terms=film, filmový záber |
|Bibliography=kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2006. | |Bibliography=kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2006. | ||
|Translations={{Translation | |Translations={{Translation |
Aktuálna revízia z 15:59, 1. apríl 2020
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | filmový priemysel |
Definícia: | predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter |
Zdroj: | kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2006. |
Kontext: | Britský spisovateľ Ben Elton patrí medzi najpopulárnejších, najzábavnejších a súčasne najprovokatívnejších súčasných svetových autorov. Kniha Popcorn je jeho štvrtým románom (prvým v slovenčine). Už "prelepka" na obálke upozorňuje, že kniha nie je určená ľuďom, ktorým by jej drsný slovník a násilné scény mohli nedajbože prekážať. Hlavnou témou je násilie a fascinujúci vplyv médií na masírovanie verejnej mienky. Nie je dôležité, aká je skutková, právna a morálna podstata vecí, pravdou je to, čo dávajú v televízii. Aj niekoľkonásobný masový vrah sa stáva hrdinom, rebelom a obeťou, ak o tom má možnosť pravidelne presviedčať v televízii širokú verejnosť. Asi v polovici románu sa stretávajú dve dejové línie - príbeh postmoderného filmového režiséra Brucea Delamitriho, ktorý je paródiou na "náročné" filmy o vrahoch a zabijakoch Quentina Tarantina, a príbeh dvoch naozajstných masových vrahov Wayna a Scout, ktorí sú obdivovateľmi Delamitriho filmov, a vražda pre nich neznamená viac ako zákusok po dobrom obede. O tom, že zabíjanie, odrezávanie hláv, uší a znásilňovanie nemusí byť len filmovou zábavou, sa Delamitri presviedča na vlastnej koži, keď ho táto "vypečená" dvojica navštívi v jeho vlastnom dome a žiada o "spoluprácu". V tej chvíli sa rozbehne obrovské mediálne šialenstvo, pretože nič nie je pre televíznych divákov zaujímavejšie ako vraždy a tragédie v priamom prenose. Ak ide navyše o slávneho človeka, tým lepšie. Autor si kolážovou kombináciou filmových scenárov a skutočných udalostí udržiava od deja ironický odstup a ženie dramatický sled udalostí rýchlo k tragikomickému vyvrcholeniu. Priaznivcom napätia, nadprirodzenej hrôzy, záhad a tajomstiev je určená kniha anglického prozaika Algernona Blackwooda Pikerstaffov prípad. |
Zdroj kontextu: | Inzine. Bratislava: Gratex International, apríl 1999. |
Príbuzné termíny: | film, filmový záber |
Cudzojazyčný ekvivalent: | cs: screenplay |