Termín:územná samospráva ako forma verejnej moci: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
Riadok 6: | Riadok 6: | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
|Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: a) ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; b) ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom. | |Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: a) ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; b) ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom. | ||
− | |Context source= | + | |Context source=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |
}} | }} | ||
[[Category:Verejná správa]] | [[Category:Verejná správa]] |
Verzia zo dňa a času 16:01, 4. máj 2022
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | štátna správa |
Definícia: | územnú samosprávu možno považovať za formu verejnej moci, ktorú obec a samosprávny kraj vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov - zastupiteľstvo obce, starosta obce, resp. zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja - ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie - zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja |
Zdroj: | Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |
Kontext: | Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: a) ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; b) ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom. |
Zdroj kontextu: | Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |