Termín:efektívnosť: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
Riadok 5: Riadok 5:
 
|Bibliography=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
 
|Bibliography=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Context=Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu.
+
|Context=Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu. V súčasnosti, pri realizovaní základnej línie transformácie celej spoločnosti podľa nášho názoru, efektívnosťou rozumieme kritérium spôsobov činnosti a ich zabezpečovania z hľadiska dosiahnutia najvyššej možnej racionality v daných podmienkach.
 +
Takéto vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy vychádza zo špecific¬kých znakov verejnej správy, predovšetkým z jej prioritnej úlohy — čo najkvalit¬nejšie uspokojovať požiadavky občanov.
 +
Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy nie je ohraničené a uzavreté, efektívnosť sa neprejavuje ako kritérium toho, koľko sa v určitom čase vykonalo, ale ako sa to vykonalo. Znamená to, že prostredníctvom efektívnosti skúmame už faktickú činnosť orgánu verejnej správy, ktorá bola uskutočnená a meriame výsledok tejto činnosti z hľadiska dosiahnutej racionality a použitých zdrojov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy a hľadanie kritérií efektívnosti je o to závažnejšie, že ide o takú činnosť verejnej správy, ktorá nie je merateľná kvantifikovateľnými ukazovateľmi, ako je to vo výrobnej sfére, ale do popredia vystupujú najmä kvalitatívne ukazovatele.
 
|Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
 
|Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.
 
}}
 
}}
 
[[Category:Verejná správa]]
 
[[Category:Verejná správa]]

Verzia zo dňa a času 13:05, 18. november 2019

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: štátna správa
Definícia: z najvšeobecnejších hľadísk môžeme vymedziť pojem efektívnosť ako súčinnosť prostriedkov vynakladaných na ekonomickú činnosť z pohľadu výsledkov tejto činnosti
Zdroj: Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.

Kontext: Ide tu o vzájomný vzťah medzi vstupom a výstupom, čím je táto relácie priaznivejšia pre výstup, tým je efektívnosť väčšia. Tento pojem je v litera¬túre európskych krajín (aj u nás) najfrekventovanejší, vybrali sme ho preto, lebo takéto všeobecné vymedzenie pojmu efektívnosť nám povie mnoho o vymedzení samého tohto pojmu vo verejnej správe. Na vymedzenie samého pojmu "efektívnosť" verejnej správy existujú viaceré názory. Ide najmä o názory, ktoré pod pojmom efektívnosť verejnej správy rozumejú také meradlo projektovania spôsobu činnosti verejnej správy, ktorým sa dosiahne predovšetkým hospodárnosť. S takýmto ponímaním sa nemôžeme stotožniť, podľa nášho názoru je poplatné extenzívnemu chápaniu a pohľadu na verejnú správu. V súčasnosti, pri realizovaní základnej línie transformácie celej spoločnosti podľa nášho názoru, efektívnosťou rozumieme kritérium spôsobov činnosti a ich zabezpečovania z hľadiska dosiahnutia najvyššej možnej racionality v daných podmienkach.

Takéto vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy vychádza zo špecific¬kých znakov verejnej správy, predovšetkým z jej prioritnej úlohy — čo najkvalit¬nejšie uspokojovať požiadavky občanov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy nie je ohraničené a uzavreté, efektívnosť sa neprejavuje ako kritérium toho, koľko sa v určitom čase vykonalo, ale ako sa to vykonalo. Znamená to, že prostredníctvom efektívnosti skúmame už faktickú činnosť orgánu verejnej správy, ktorá bola uskutočnená a meriame výsledok tejto činnosti z hľadiska dosiahnutej racionality a použitých zdrojov. Vymedzenie pojmu efektívnosť verejnej správy a hľadanie kritérií efektívnosti je o to závažnejšie, že ide o takú činnosť verejnej správy, ktorá nie je merateľná kvantifikovateľnými ukazovateľmi, ako je to vo výrobnej sfére, ale do popredia vystupujú najmä kvalitatívne ukazovatele.

Zdroj kontextu: Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011.