Termín:územná samospráva: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
| Riadok 10: | Riadok 10: | ||
}} | }} | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
| − | |Context=Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej | + | |Context=Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej - územnej samospráve je do tohto systému automaticky zaraďovaný podľa miesta bydliska (intenzita jeho skutočnej účasti na samospráve je ponechaná na jeho vôli), do systému záujmovej samosprávy vstupuje z vlastného rozhodnutia - dobrovoľne. Stupeň angažovanosti občana, vymedzený hranicou slobodného nevyužitia danej možnosti a aktívneho dobrovoľného vstupu do samosprávneho priestoru, je signifikantným atribútom občianskej spoločnosti. |
|Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | |Context source=Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. | ||
|Comment=Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (Čl. 64, Ústavný zákon č. 460/1992 Zb., Ústava Slovenskej republiky). | |Comment=Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (Čl. 64, Ústavný zákon č. 460/1992 Zb., Ústava Slovenskej republiky). | ||
}} | }} | ||
Verzia zo dňa a času 15:29, 1. október 2019
Odporúčaný termín [?]
| Oblasť: | štátna správa |
| Definícia: | môžeme vymedziť ako organizačnú formu verejnej správy, v ktorej spoločenstvo ako právnická osoba zabezpečuje riešenie úloh odlišných ako zabezpečuje štát, ale realizácia týchto úloh sa rieši pod dozorom štátu |
| Zdroj: | Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. |
| Kontext: | Zákonom stanovené úlohy rieši vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a je viazaná len zákonmi, prípadne právnymi predpismi, ktoré sú vydané na ich realizáciu. Klasické členenie na územnú (miestnu) a záujmovú samosprávu neznamená len odlišné zameranie týchto dvoch samosprávnych foriem, ale predovšetkým rozdielne vzťahy občana ako subjektu samosprávy k týmto formám samosprávy. Kým pri miestnej - územnej samospráve je do tohto systému automaticky zaraďovaný podľa miesta bydliska (intenzita jeho skutočnej účasti na samospráve je ponechaná na jeho vôli), do systému záujmovej samosprávy vstupuje z vlastného rozhodnutia - dobrovoľne. Stupeň angažovanosti občana, vymedzený hranicou slobodného nevyužitia danej možnosti a aktívneho dobrovoľného vstupu do samosprávneho priestoru, je signifikantným atribútom občianskej spoločnosti. |
| Zdroj kontextu: | Škultéty P.: Verejná správa a správne právo. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV 2011. |
| Synonymum: | miestna samospráva |
| Cudzojazyčný ekvivalent: | cs: územní samospráva |
| Poznámka: | Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok (Čl. 64, Ústavný zákon č. 460/1992 Zb., Ústava Slovenskej republiky). |