Termín:územná samospráva ako forma verejnej moci: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
(Jedna medziľahlá úprava od rovnakého používateľa nie je zobrazená.)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Term
 
{{Term
 
|Name=územná samospráva ako forma verejnej moci
 
|Name=územná samospráva ako forma verejnej moci
|Definition=[[Term:územná samospráva|územnú samosprávu]] možno považovať za formu [[Term:verejná moc|verejnej moci]], ktorú obec a [[Term:samosprávny kraj|samosprávny kraj]] vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov: [[Term:zastupiteľstvo obce|zastupiteľstvo obce]], [[Term:starosta obce|starosta obce]], resp. [[Term:zastupiteľstvo samosprávneho kraja|zastupiteľstvo samosprávneho kraja]], [[Term:predseda samosprávneho kraja|predseda samosprávneho kraja]], ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie – zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja
+
|Definition=[[Term:územná samospráva|územnú samosprávu]] možno považovať za formu [[Term:verejná moc|verejnej moci]], ktorú obec a [[Term:samosprávny kraj|samosprávny kraj]] vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov: [[Term:obecné zastupiteľstvo|zastupiteľstvo obce]], [[Term:starosta obce|starosta obce]], resp. [[Term:zastupiteľstvo samosprávneho kraja|zastupiteľstvo samosprávneho kraja]], [[Term:predseda samosprávneho kraja|predseda samosprávneho kraja]], ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie – zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja
 
|Field=štátna správa
 
|Field=štátna správa
 
|Related terms=územná samospráva, verejná moc
 
|Related terms=územná samospráva, verejná moc
 
|Bibliography=PODĽA: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Bibliography=PODĽA: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: a) ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; b) ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom.
+
|Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom.
 
|Context source=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Context source=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
}}
 
}}
 
[[Category:Verejná správa]]
 
[[Category:Verejná správa]]

Aktuálna revízia z 16:00, 18. máj 2022

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: štátna správa
Definícia: územnú samosprávu možno považovať za formu verejnej moci, ktorú obec a samosprávny kraj vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov: zastupiteľstvo obce, starosta obce, resp. zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja, ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie – zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja
Zdroj: PODĽA: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.

Kontext: Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom.
Zdroj kontextu: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
Príbuzné termíny: územná samospráva, verejná moc