Termín:územná samospráva ako forma verejnej moci: Rozdiel medzi revíziami
Z STD
(2 medziľahlé úpravy od rovnakého používateľa nie sú zobrazené.) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
{{Term | {{Term | ||
|Name=územná samospráva ako forma verejnej moci | |Name=územná samospráva ako forma verejnej moci | ||
− | |Definition=územnú samosprávu možno považovať za formu verejnej moci, ktorú obec a samosprávny kraj vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov | + | |Definition=[[Term:územná samospráva|územnú samosprávu]] možno považovať za formu [[Term:verejná moc|verejnej moci]], ktorú obec a [[Term:samosprávny kraj|samosprávny kraj]] vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov: [[Term:obecné zastupiteľstvo|zastupiteľstvo obce]], [[Term:starosta obce|starosta obce]], resp. [[Term:zastupiteľstvo samosprávneho kraja|zastupiteľstvo samosprávneho kraja]], [[Term:predseda samosprávneho kraja|predseda samosprávneho kraja]], ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie – zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja |
|Field=štátna správa | |Field=štátna správa | ||
− | |Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | + | |Related terms=územná samospráva, verejná moc |
+ | |Bibliography=PODĽA: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | ||
|Acceptability=Odporúčaný | |Acceptability=Odporúčaný | ||
− | |Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: | + | |Context=Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom. |
|Context source=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | |Context source=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. | ||
}} | }} | ||
[[Category:Verejná správa]] | [[Category:Verejná správa]] |
Aktuálna revízia z 16:00, 18. máj 2022
Odporúčaný termín [?]
Oblasť: | štátna správa |
Definícia: | územnú samosprávu možno považovať za formu verejnej moci, ktorú obec a samosprávny kraj vykonávajú prostredníctvom svojich orgánov: zastupiteľstvo obce, starosta obce, resp. zastupiteľstvo samosprávneho kraja, predseda samosprávneho kraja, ako aj prostredníctvom priamych foriem demokracie – zhromaždenie obyvateľov obce a miestne referendum, resp. referendum na území samosprávneho kraja |
Zdroj: | PODĽA: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |
Kontext: | Základom ústavnej koncepcie územnej samosprávy ako formy verejnej moci v miestnych podmienkach sú dve východiská: ponímanie občana (jednotlivca) ako aktívneho subjektu zúčastňujúceho sa na správe verejných vecí; ponímanie územno-samosprávneho celku (obce, samosprávneho kraja) ako určitej pospolitosti ľudí oprávnených, v rámci ústavy a zákonov, rozhodovať o svojich veciach priamo prostredníctvom volených zástupcov. V súlade s touto koncepciou je ústavodarcom územná samospráva ponímaná ako špecifická spoločenská činnosť riadiaceho a organizačného charakteru zameraná na verejné záležitosti a determinovaná verejným záujmom. |
Zdroj kontextu: | Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016. |
Príbuzné termíny: | územná samospráva, verejná moc |