Termín:filmový scenár: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
 
 
(2 medziľahlé úpravy od 2 ďalších používateľov nie sú zobrazené)
Riadok 2: Riadok 2:
 
|Name=filmový scenár
 
|Name=filmový scenár
 
|Definition=predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter
 
|Definition=predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter
|Localized definitions=
 
 
|Field=filmový priemysel
 
|Field=filmový priemysel
|Localized fields=
+
|Related terms=film, filmový záber
|Related terms=film
+
|Bibliography=kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2006.
|Synonyms=
+
|Translations={{Translation
|Bibliography=kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie, Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda. 2006.
+
|Language=cs
|Translations={{Translation|Language=cs|Localized form=screenplay}}
+
|Localized form=screenplay
 +
}}
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný
|Context=Britský spisovateľ Ben Elton patrí medzi najpopulárnejších, najzábavnejších a súčasne najprovokatívnejších súčasných svetových autorov. Kniha Popcorn je jeho štvrtým románom (prvým v slovenčine). Už "prelepka" na obálke upozorňuje, že kniha nie je určená ľuďom, ktorým by jej drsný slovník a násilné scény mohli nedajbože prekážať. Hlavnou témou je násilie a fascinujúci vplyv médií na masírovanie verejnej mienky. Nie je dôležité, aká je skutková, právna a morálna podstata vecí, pravdou je to, čo dávajú v televízii. Aj niekoľkonásobný masový vrah sa stáva hrdinom, rebelom a obeťou, ak o tom má možnosť pravidelne presviedčať v televízii širokú verejnosť. Asi v polovici románu sa stretávajú dve dejové línie - príbeh postmoderného filmového režiséra Brucea Delamitriho, ktorý je paródiou na "náročné" filmy o vrahoch a zabijakoch Quentina Tarantina, a príbeh dvoch naozajstných masových vrahov Wayna a Scout, ktorí sú obdivovateľmi Delamitriho filmov, a vražda pre nich neznamená viac ako zákusok po dobrom obede. O tom, že zabíjanie , odrezávanie hláv, uší a znásilňovanie nemusí byť len filmovou zábavou, sa Delamitri presviedča na vlastnej koži, keď ho táto "vypečená" dvojica navštívi v jeho vlastnom dome a žiada o "spoluprácu". V tej chvíli sa rozbehne obrovské mediálne šialenstvo, pretože nič nie je pre televíznych divákov zaujímavejšie ako vraždy a tragédie v priamom prenose. Ak ide navyše o slávneho človeka, tým lepšie. Autor si kolážovou kombináciou filmových scenárov a skutočných udalostí udržiava od deja ironický odstup a ženie dramatický sled udalostí rýchlo k tragikomickému vyvrcholeniu. Priaznivcom napätia, nadprirodzenej hrôzy, záhad a tajomstiev je určená kniha anglického prozaika Algernona Blackwooda Pikerstaffov prípad.
+
|Context=Britský spisovateľ Ben Elton patrí medzi najpopulárnejších, najzábavnejších a súčasne najprovokatívnejších súčasných svetových autorov. Kniha Popcorn je jeho štvrtým románom (prvým v slovenčine). Už "prelepka" na obálke upozorňuje, že kniha nie je určená ľuďom, ktorým by jej drsný slovník a násilné scény mohli nedajbože prekážať. Hlavnou témou je násilie a fascinujúci vplyv médií na masírovanie verejnej mienky. Nie je dôležité, aká je skutková, právna a morálna podstata vecí, pravdou je to, čo dávajú v televízii. Aj niekoľkonásobný masový vrah sa stáva hrdinom, rebelom a obeťou, ak o tom má možnosť pravidelne presviedčať v televízii širokú verejnosť. Asi v polovici románu sa stretávajú dve dejové línie - príbeh postmoderného filmového režiséra Brucea Delamitriho, ktorý je paródiou na "náročné" filmy o vrahoch a zabijakoch Quentina Tarantina, a príbeh dvoch naozajstných masových vrahov Wayna a Scout, ktorí sú obdivovateľmi Delamitriho filmov, a vražda pre nich neznamená viac ako zákusok po dobrom obede. O tom, že zabíjanie, odrezávanie hláv, uší a znásilňovanie nemusí byť len filmovou zábavou, sa Delamitri presviedča na vlastnej koži, keď ho táto "vypečená" dvojica navštívi v jeho vlastnom dome a žiada o "spoluprácu". V tej chvíli sa rozbehne obrovské mediálne šialenstvo, pretože nič nie je pre televíznych divákov zaujímavejšie ako vraždy a tragédie v priamom prenose. Ak ide navyše o slávneho človeka, tým lepšie. Autor si kolážovou kombináciou filmových scenárov a skutočných udalostí udržiava od deja ironický odstup a ženie dramatický sled udalostí rýchlo k tragikomickému vyvrcholeniu. Priaznivcom napätia, nadprirodzenej hrôzy, záhad a tajomstiev je určená kniha anglického prozaika Algernona Blackwooda Pikerstaffov prípad.
|Context source=Inzine. Bratislava: Gratex International 4/1999.
+
|Context source=Inzine. Bratislava: Gratex International, apríl 1999.
|URL=
 
|Localized URLs=
 
|Approved=
 
|Comment=
 
 
}}
 
}}
 
 
 
 
[[Category:Masmediálna komunikácia]]
 
[[Category:Masmediálna komunikácia]]

Aktuálna revízia z 15:59, 1. apríl 2020

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: filmový priemysel
Definícia: predloha na výrobu filmového diela, ktorá má literárny alebo technický charakter
Zdroj: kol. autorov: Stručný slovník masmediálnej a marketingovej komunikácie. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2006.

Kontext: Britský spisovateľ Ben Elton patrí medzi najpopulárnejších, najzábavnejších a súčasne najprovokatívnejších súčasných svetových autorov. Kniha Popcorn je jeho štvrtým románom (prvým v slovenčine). Už "prelepka" na obálke upozorňuje, že kniha nie je určená ľuďom, ktorým by jej drsný slovník a násilné scény mohli nedajbože prekážať. Hlavnou témou je násilie a fascinujúci vplyv médií na masírovanie verejnej mienky. Nie je dôležité, aká je skutková, právna a morálna podstata vecí, pravdou je to, čo dávajú v televízii. Aj niekoľkonásobný masový vrah sa stáva hrdinom, rebelom a obeťou, ak o tom má možnosť pravidelne presviedčať v televízii širokú verejnosť. Asi v polovici románu sa stretávajú dve dejové línie - príbeh postmoderného filmového režiséra Brucea Delamitriho, ktorý je paródiou na "náročné" filmy o vrahoch a zabijakoch Quentina Tarantina, a príbeh dvoch naozajstných masových vrahov Wayna a Scout, ktorí sú obdivovateľmi Delamitriho filmov, a vražda pre nich neznamená viac ako zákusok po dobrom obede. O tom, že zabíjanie, odrezávanie hláv, uší a znásilňovanie nemusí byť len filmovou zábavou, sa Delamitri presviedča na vlastnej koži, keď ho táto "vypečená" dvojica navštívi v jeho vlastnom dome a žiada o "spoluprácu". V tej chvíli sa rozbehne obrovské mediálne šialenstvo, pretože nič nie je pre televíznych divákov zaujímavejšie ako vraždy a tragédie v priamom prenose. Ak ide navyše o slávneho človeka, tým lepšie. Autor si kolážovou kombináciou filmových scenárov a skutočných udalostí udržiava od deja ironický odstup a ženie dramatický sled udalostí rýchlo k tragikomickému vyvrcholeniu. Priaznivcom napätia, nadprirodzenej hrôzy, záhad a tajomstiev je určená kniha anglického prozaika Algernona Blackwooda Pikerstaffov prípad.
Zdroj kontextu: Inzine. Bratislava: Gratex International, apríl 1999.
Príbuzné termíny: film, filmový záber
Cudzojazyčný ekvivalent: cs: screenplay