aktívne publikum

Z STD
Verzia z 20:08, 14. júl 2020, ktorú vytvoril Kristina.bobekova (diskusia | príspevky)$7

(rozdiel) ← Staršia verzia | Approved revision (rozdiel) | Aktuálna úprava (rozdiel) | Novšia verzia → (rozdiel)
Prejsť na: navigácia, hľadanie

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: verejná mienka
Definícia: termín s neostrou sémantikou vyjadrujúci diachróniu zmien v kognitívnych postojoch k médiám, ktorý sa začal profilovať v opozícii voči mediálnemu determinizmu predpokladajúcemu v 30. r. 20. stor. priamy a bezprostredný účinok médií na publikum či verejnú mienku a utváranie verejnej sféry
Zdroj: Valček, P.: Slovník teórie médií A – Ž. Bratislava: Literárne informačné centrum 2011.

Kontext: Koncepcia aktívneho publika vychádza z modelu kódovania a dekódovania a hermeneutiky. Oproti pôvodným koncepciám pasívneho publika (napr. teória zázračnej strely, tzv. podkožného vpichu), ktoré predpokladajú úplnú závislosť svojich členov na médiách, obsahoch a ich pasívne prijímanie, koncepcia aktívneho publika predpokladá u publika schopnosť selekcie a výberu.
Zdroj kontextu: Magál, S. - Matúš, J. - Petranová, D.: Masmediálne štúdiá v kocke. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda 2013.
Príbuzné termíny: publikum, verejná mienka
Cudzojazyčný ekvivalent: en: active audience