Termín:prenesená pôsobnosť: Rozdiel medzi revíziami

Z STD
Prejsť na: navigácia, hľadanie
Riadok 3: Riadok 3:
 
|Definition=samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
 
|Definition=samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
 
|Field=štátna správa
 
|Field=štátna správa
|Related terms=samostatná pôsobnosť, samosprávna pôsobnosť, samostatné územné samosprávne celky, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov, správne celky
+
|Related terms=samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov
 
|Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Bibliography=Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.
 
|Acceptability=Odporúčaný
 
|Acceptability=Odporúčaný

Verzia zo dňa a času 13:40, 5. máj 2022

Odporúčaný termín [?]

Oblasť: štátna správa
Definícia: samostatnosť obce a samosprávneho kraja ako správnych celkov Slovenskej republiky treba odvádzať od čl. 71 ods. 1 ústavy, podľa ktorého možno zákonom preniesť na územné samosprávne celky výkon určených úloh miestnej štátnej správy
Zdroj: Palúš, I. a kol.: Ústavné právo Slovenskej republiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2016.

Príbuzné termíny: samostatná pôsobnosť, samostatnosť obce, samostatnosť vyššieho územného celku, pôsobnosť územných samosprávnych celkov
Poznámka: Ide o jeden z univerzálnych prvkov ústavnoprávnej, ale aj administratívnoprávnej regulácie, ktorý v právnej teórií označujeme ako "oblasť preneseného výkonu štátnej správy". Ústava rieši tento prvok racionálne, európsky kompatibilne, v záujme rozvíjania územnej samosprávy ako formy realizácie verejnej moci v miestnych podmienkach. Zákonom prenesené úlohy štátnej správy na obce a samosprávne kraje sa stávajú kompetenciou, ktorú územno samosprávne celky realizujú samostatne, pričom takto uskutočňovaný výkon štátnej správy finančne uhrádza štát a riadi a kontroluje vláda. Zákon stanovuje pre obce a samosprávne raje povinnosť, riadiť sa v rámci preneseného výkonu štátnej správy pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, zákonmi a inými všeobecne záväznými právami predpismi a podľa povahy veci aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktami ministerstiev a iných ústavných orgánov štátnej správy. V súlade s touto povinnosťou obce a samosprávne kraje podliehajú pri výkone prenesenej pôsobnosti dozoru štátu v rozsahu vymedzenom osobitnými predpismi [napr. § 4, písm. c) zák. č. 39/1993 Z. z. o NKÚ v znení neskorších predpisov.